Bila setiap kali membuka fb, banyak kata-kata motivasi yang boleh digunakan sebagai panduan dalam kehidupan ini. Jadi dikesempatan ini, dapat ku kumpulkan kata-kata motivasi yang mungkin dapat kita jadikan sebagai satu perangsang dan sebagai panduan untuk tujuhala hidup kita ini.

Walaupun kita semua mempunyai prinsip dan etika masing-masing, namun kadang-kala memerlukan juga garis-garis panduan dan kata-kata yang berbentuk motivasi sama ada untuk memajukan diri kita.

Isnin, 17 Oktober 2011

Motivasi 10


Motivasi Alihan Minda: Gelombang Fikiran



Assaalamualaikum dan salam kerahmatan;

Tips kali ini adalah ringkas, ianya hanya lah pengenalan kepada minda kita sebelum anda mengenai beberapa konsep asas dalam tulisan-tulisan berkait dengan pemikiran, LOA, Minda separa sedar dan isu-isu mental, kecerdasan dan kuasa minda.
Gelombang fikiran ditamsilkan sebagai gelombang minda. Fikiran adalah minda, manakala buah fikiran adalah idea (ilham) yang terhasil dari minda. Namun, gelombang fikiran boleh diguna pakai sebagai pengganti pada perkataan gelombang minda supaya mudah difahami.
Gelombang fikiran ada 4 jenis iaitu gelombang Beta, Alpha, Theta dan Delta. Gelombang Beta adalah gelombang yang mempunyai tahap getaran paling tinggi.

Mana-mana gelombang bergetar untuk membolehkan ia bergerak dari satu tempat (pemancar) ke satu tempat (penerima). Misalnya, gelombang hanphone, gelombang Internet wireless, gelombang remote control atau gelombang Astro.

Gelombang fikiran juga boleh bergerak keluar dari minda Anda lalu masuk ke minda orang lain. Kita nak nampak gelombang, tapi ia wujud dan selalu digunakan tanpa kita sedari. Gelombang fikiran atau ‘thoughts’ berkait rapat dengan Law Of Attraction.

Sumber : Dr Zaims Said frm FB 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan