Bila setiap kali membuka fb, banyak kata-kata motivasi yang boleh digunakan sebagai panduan dalam kehidupan ini. Jadi dikesempatan ini, dapat ku kumpulkan kata-kata motivasi yang mungkin dapat kita jadikan sebagai satu perangsang dan sebagai panduan untuk tujuhala hidup kita ini.

Walaupun kita semua mempunyai prinsip dan etika masing-masing, namun kadang-kala memerlukan juga garis-garis panduan dan kata-kata yang berbentuk motivasi sama ada untuk memajukan diri kita.

Isnin, 17 Oktober 2011

Motivasi 3

MOTIVASI ALIHAN MINDA
Latih Diri Kaya Dengan Idea

Assalamualaikum, salam persaudaraan


Kekadang ada orang yang tak suka membaca, tapi kaya benar dengan idea . Idea adalah buah fikiran, pendapat atau ilham yang terbit dari sesuatu perkara atau kejadian.


Bagaimana hendak melatih diri kaya idea walaupun kurang membaca dan kurang berfikir? Salah satu tekniknya ialah dengan melihat orang yang jauh lebih susah daripada Anda. Lihat saja dulu, tanpa fikir apa-apa atau cakap apa-apa di dalam hati. Hanya lihat saja dan buat pemerhatian.


Jika Anda rasa sekarang ini hidup Anda penuh dengan masalah, cari seseorang yang masalahnya jauh lebih berat daripada Anda. Kaji hidupnya dan teka apa yang ada di dalam kepalanya, salami susah jerihnya.


Tidak lama selepas itu akan timbul idea -idea untuk Anda memperbaiki hidup sendiri kesan daripada melihat kesusahan orang lain di depan mata Anda. InsyaAllah serta merta, akan lahir rasa kesyukuran sebab Allah masih memberi Anda peluang yang lebih baik daripada dia.


Orang-orang cemerlang sukakan idea kerana idea adalah aset penting bagi orang-orang cemerlang. Idea satu-satunya jurang pembeza di antara orang kelas pertengahan dengan orang atasan yang berjaya

LIVE HEALTH LIVE WEALTH!



Sumber : Dr. Zaims Said from FB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan