Bila setiap kali membuka fb, banyak kata-kata motivasi yang boleh digunakan sebagai panduan dalam kehidupan ini. Jadi dikesempatan ini, dapat ku kumpulkan kata-kata motivasi yang mungkin dapat kita jadikan sebagai satu perangsang dan sebagai panduan untuk tujuhala hidup kita ini.

Walaupun kita semua mempunyai prinsip dan etika masing-masing, namun kadang-kala memerlukan juga garis-garis panduan dan kata-kata yang berbentuk motivasi sama ada untuk memajukan diri kita.

Ahad, 16 Oktober 2011

Motivasi 2

Assalamualaikum dan salam Jumaat yang hebat!

Apa khabar motivasi kita? Baik? Atau kurang baik?


Sepatutnya kita menilai, mengawal tahap motivasi kita dari semasa ke semasa. Walaupun kekadang stress, tertekan kemudian berdepan situasi mencabar, kita perlu ingatkan diri sendiri supaya sentiasa bersemangat.


Kita perlu selalu check tangki motivasi kita supaya sentiasa ada isinya. Kita kurang bersemangat sebab kurang momentum. Momentum pula akan terhasil secara automatik tatkala kita melakukan sesuatu.


Sebuah kereta memerlukan minyak untuk bergerak laju. Begitu juga manusia, memerlukan motivasi supaya sentiasa ada pecutan laju bergerak menuju ke matlamatnya. Kurang motivasi , kurang lajulah ia.


Bagaimana nak check macam mana motivasi kita? Mulakan dengan..


1. Kawal emosi dan percakapan
Kata orang putih, live your life conciously. Kita sedar 100% apa yang kita ucap, cakap, fikir buat. Maksudnya, sebelum buat, fikir dulu, elak daripada hentam keromo. Setiap perbuatan ada kesannya.


2. Perhati perbuatan kita
Selalu buat baik, sesiapa saja akan buat baik pada kita. Walaupun kekadang ia tak menjadi, tapi biasanya, yang baik akan sentiasa menang sebab ia berlaku dengan izin Allah swt.


3. Perhati fikiran kita
Kita sendiri yang meracuni fikiran kita dengan kata-kata nista, kebencian, kecemburuan dan ketidakpuashatian pada orang lain. Jadi, untuk memastikan diri kita ada motivasi tahap tinggi, sentiasa kawal apa yang ada di fikiran,
kemudian berjaga-jaga, mana tahu di dalam fikiran kita muncul fikiran-fikiran negatif, yang buruk pasal diri sendiri atau pasal orang lain.


4. Minta orang lain nilai diri kita.
Bila kita nilai diri sendiri, kekadang kita jadi syok sendiri, merasa diri dah cukup baik padahal pada pandangan orang lain, masih belum berapa baik. Sebenarnya, untuk kita tanya diri kita cemana, cara yang paling baik adalah dengan meminta orang lain nilai diri kita, kritik diri kita.


Pilih untuk jadi orang yang sentiasa ada motivasi .
LiveStrong!



Sumber : Motivasi DR Zaims Said FB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan