Bila setiap kali membuka fb, banyak kata-kata motivasi yang boleh digunakan sebagai panduan dalam kehidupan ini. Jadi dikesempatan ini, dapat ku kumpulkan kata-kata motivasi yang mungkin dapat kita jadikan sebagai satu perangsang dan sebagai panduan untuk tujuhala hidup kita ini.

Walaupun kita semua mempunyai prinsip dan etika masing-masing, namun kadang-kala memerlukan juga garis-garis panduan dan kata-kata yang berbentuk motivasi sama ada untuk memajukan diri kita.

Isnin, 17 Oktober 2011

Motivasi 8

MOTIVASI ALIHAN MINDA:
Bagaimana Membina Disiplin Dalam Menjaga Emosi Positif

Assalamualaikum dan salam kebahagiaan:


Mengawal emosi memerlukan disiplin . Jadi, untuk itu kita perlu berubah jadi orang yang ada disiplin .
Kawalan emosi rapuh kerana kita kurang berdisiplin.


Kita tak ada stamina emosi positif, kerana kita banyak menghampirkan diri pada benda-benda yang sering membangkitkan emosi negatif.
Sebagai contoh, kita suka dengar berita di tv, baca berita di suratkhabar, Internet, radio atau join perbincangan orang pasal isu-isu semasa.


Kita seringkali suka membaca artikel yang mengandungi komen-komen negatif pada ekonomi, sosial dan politik tanpa kita sedar bahawa perkara itu sebenarnya merubah emosi kita menjadi negatif. Bukan negatif yang biasa, tetapi yang pekat, susah nak diubah.


Kita juga suka berkata pasal orang lain, mentertawakan kekurangan mereka, cakap pasal tabiat mereka atau menyuarakan rasa tak puas hati atas sikap mereka.


Juga, seringkali mentertawakan orang, memandang rendah atau Anda suka menunjuk.


Kesannya, kita tak ada disiplin dalam menjaga emosi-emosi positif, tetapi lebih suka layan emosi negatif seperti rasa kurang puas hati, geram, sakit hati, marah, dendam dan benci saat kita menonton, mendengar dan membaca berita-berita ni.
Bagaimana nak membina disiplin dalam menjaga emosi positif?


Ikuti langkah di bawah…


1. Membaca Bahan-bahan Bacaan Positif.
Baca sebanyak mungkin kisah kejayaan orang lain, bagaimana mereka mendapat inspirasi untuk berjuang dan apa yang mendorong mereka supaya jadi bermotivasi.


2. Berkata Hal-hal Positif, Idea-idea Positif Saja.
Bincang selalu bagaimana nak memajukan diri, bagaimana mengubah sikap menjadi lebih baik, cara cemana nak mencemerlangan diri dalam pelajaran, pekerjaan dan perniagaan.


3. Berusaha Menggembirakan Diri.
Be strong, latih diri supaya sentiasa gembira, jadi tenang walau sesedihmanapun dugaan menimpa. Elak untuk jatuh ke dalam emosi sedih, walaupun sedikit.


4. Memikir Memori Gembira Dan Pencapaian Lalu Yang Menjadikan Anda Cukup Bangga.
Kesannya, tiap kali memikir memori gembir dan pencapaian lalu yang menjadikan Anda bangga merubah fikiran jadi bersemangat, lalu ada inspirasi untuk meneruskan usaha.


5. Elak Perkara Sedih-sedih, Kesengsaraan, Keperitan, Kesusahan.
Jangan selalu menonton drama tv yang sedih-sedih, yang memaparkan keperitan berakhir dengan kesedihan. Tetapi, tontonlah drama yang oenuh dengan kegembiraan, cinta bahagia dan yang ada membuat Anda ketawa.
Bukan tak boleh tengok yang sedih-sedih, tapi kurangkan kerana ia membuat minda Anda menarik kesedihan terjadi pada diri Anda.


6. Jaga Apa Yang Dengar, Perhati Dan Renung.
Elak sedih sekali ketika mendengar lagu-lagu sedih, lagu perpisahan, putus cinta atau yang bernada pilu.
Jika Anda suka dengar lagu sedih-sedih, lebih baik ubah sikap tu sekarang.


7. Paling Penting, Tekad Menjaga Emosi Positif.
..dari pagi sampai ke waktu tidur, setiap hari sepanjang Anda hidup. Fikir positif walau apapun berlaku.


Berani buat? Cabar diri Anda!
Untuk berjaya, kita perlu menjadi sedikit pemilih.
Pilih positif saja, lupakan negatif. Bila tekad nak berjaya, Anda mesti sanggup melakukannya!



Sumber : Dr Zaims Said from FB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan