Bila setiap kali membuka fb, banyak kata-kata motivasi yang boleh digunakan sebagai panduan dalam kehidupan ini. Jadi dikesempatan ini, dapat ku kumpulkan kata-kata motivasi yang mungkin dapat kita jadikan sebagai satu perangsang dan sebagai panduan untuk tujuhala hidup kita ini.

Walaupun kita semua mempunyai prinsip dan etika masing-masing, namun kadang-kala memerlukan juga garis-garis panduan dan kata-kata yang berbentuk motivasi sama ada untuk memajukan diri kita.

Isnin, 17 Oktober 2011

Motivasi 9

Motivasi Alihan Minda: Jadilah Champion Hari Ini!
Assalamualaikum dan salam sejahtera:


Setelah membaca artikel-artikel di blog motivasi ini, anda tekad berubah menjadi luar biasa , kerana Anda tak mahu lagi hidup menjadi orang biasa.
Masalahnya, bila Anda dah jadi orang luar biasa (yang rajin, yang cergas, yang bertenaga) kawan-kawan Anda masih dengan perangai biasa lalu mula menyisihkan Anda, kerana Anda luar biasa (berlainan dengan mereka). Bagaimana hendak berdepan dengan situasi begini?


Pertama, tabahkan hati.
Orang-orang berjaya, akan sentiasa bersabar menempuh apa jua cabaran, termasuk disisihkan kawan yang dulu sama-sama ketawa, sama-sama menangis. Anda kena belajar berdikari.
Pada saat ini, tekad kena bulat, semangat kena kuat.
Biar Anda berani buat keputusan sendiri, menangis sendiri, juga sabarkan diri sendiri. Be independent!


Kedua, tekad terus jadi orang yang luar biasa sampai bila-bila.
Sebab, tak ramai orang sanggup berubah menjadi orang luar biasa, cuma segelintir saja seperti Anda. Anda adalah orang yang punya kecekalan, kerana Anda tekad berubah menjadi luar biasa , jadi Anda patut bangga!
Sekali lagi, gunakan reverse psikologi. Jika Anda di sisihkan, anggap yang mereka mahu melihat Anda berjaya, sebab mereka memberi Anda peluang untuk berusaha di jalan Anda sendiri, mereka tak masuk campur punya. Sebab? mereka tak paham erti menjadi orang luar biasa !


Ketiga, sentiasa bersangka baik dengan sesiapa saja.
Walau mereka selalu sindir Anda, memperbodoh-bodohkan Anda atau mempersendakan impian Anda, maafkan mereka, lupakan, lepas tu GO ON!

Ingat, walaupun sedikit Anda merasa sakit hati, maknanya emosi-emosi negatif mula menjangkiti Anda, menyebabkan Anda payah nak berfikiran positif. Semangat mudah turun jadinya.


Selalu bayangkan hidup Anda yang dah berjaya di masa depan seperti yang Anda mahukan, supaya Anda sentiasa bersemangat. Selalulah berimaginasi yang Anda dah memandu kereta idaman Anda, tinggal di rumah idaman Anda dan rasa bahagia bersama pasangan hidup Anda. Mulakan LOA Anda sekarang!


Bagaimana saya tahu semua ni? Sebab saya suka mengkaji sikap orang-orang luar biasa dan mereka yang dah lama berjaya!



Sumber : Dr Zaims Said from FB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan