Bila setiap kali membuka fb, banyak kata-kata motivasi yang boleh digunakan sebagai panduan dalam kehidupan ini. Jadi dikesempatan ini, dapat ku kumpulkan kata-kata motivasi yang mungkin dapat kita jadikan sebagai satu perangsang dan sebagai panduan untuk tujuhala hidup kita ini.

Walaupun kita semua mempunyai prinsip dan etika masing-masing, namun kadang-kala memerlukan juga garis-garis panduan dan kata-kata yang berbentuk motivasi sama ada untuk memajukan diri kita.

Jumaat, 25 November 2011

Motivasi 12

MOTIVASI ALIHAN MINDA
Apa Butang Hijau Anda!

Assalamualaikum dan selamat berbahagia

Dalam menggerakkkan kerja-kerja seharian anda, anda perlukan motivasi dalaman dan luaran. Kedua-duanya perlu seimbang dan mempunyai kekuatan yang tersendiri. Sekiranya salah satu di antaranya bermasalah atau tidak seimbang maka kerja anda pada hari itu turut terjejas. Bayangkan kalau setiap hari anda berdepan dengan situasi ini, apa kah yang akan terjadi dengan prestasi anda?. Pada akhir tahun anda pasti mendapat markah penilaian yang rendah dari bos atau jumlah bonus anda akan dikurangkan. Akhirnya anda mengecewakan diri dan organisasi anda dan kemungkinan bahana lain akan menimpa anda iaitu di buang kerja atau paling tidak ditukarkan tempat kerja yang boleh menyusahkan anda seumur hidup. Semoga anda tidak terjerumus dalam kancah ini sehingga anda hilang segala-galanya.
Oleh itu untuk mengekalkan motivasi dalaman dan luaran ini anda perlu memahami keperluan motivasi anda iaitu anda kena mengenali apakah Butang Hijau anda terlebih dahulu. Dengan memahami Butang Hijau anda ini, suasana yang digambarkan seperti di atas pasti tidak akan terjadi. Butang Hijau ini adalah perkara-perkara asas yang perlu dipenuhi oleh fizikal dan minda anda. Teori Maslow menyebutkan tentang ’Basic Needs’ dalam lajur terbawah dalam teorinya itu yang sekaligus menjelaskan tentang manusia perlukan perkara-perkara ini dalam dirinya sebelum mengutamakan perkara-perkara lain dalam lajur-lajur di atasnya. Apakah Butang Hijau anda pada setiap hari?. Butang ini perlu dipenuhi dahulu sebelum anda melakukan perkara lain. Contohnya; kalau anda menjadikan breakfast sebagai pemula kepada kerja anda yang lain, maka anda kena breakfast dahulu sebelum memulakan kerja di ofis kerana sekiranya anda tidak ’pekena’kan brekfast itu, minda ada tidak akan tenteram malah selalu bertanya-tanya, bila lagi mahu breakfast?? dan sentiasa berulang-ulang menyebutnya kepada minda sedar. Anda akan terganggu.... ada orang perlu cium anak atau isteri sebelum turun kerja, maka itulah Butang Hijau anda atau perlu SMS dulu kepada bakal isteri atau suami atau perlu bersalam dengan ibu dan ayah terlebih dulu atau perlu pastikan baby betul-betul sudah berada di pusat jagaan kanak-kanak dan sebagainya. Mulai hari ini kenali betul-betul Butang Hijau anda sebelum memulakan tugas rasmi anda setiap hari. Butang Hijau adalah ’Booster’ kepada kehidupan riang dan motivasi anda setiap hari..

LIVE GREAT!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan