Bila setiap kali membuka fb, banyak kata-kata motivasi yang boleh digunakan sebagai panduan dalam kehidupan ini. Jadi dikesempatan ini, dapat ku kumpulkan kata-kata motivasi yang mungkin dapat kita jadikan sebagai satu perangsang dan sebagai panduan untuk tujuhala hidup kita ini.

Walaupun kita semua mempunyai prinsip dan etika masing-masing, namun kadang-kala memerlukan juga garis-garis panduan dan kata-kata yang berbentuk motivasi sama ada untuk memajukan diri kita.

Jumaat, 25 November 2011

motivassi 16

MOTIVASI ALIHAN MINDA:
2 Jenis Respon Pada Kejayaan

Assalamualaikum, salam persahabatan;
Bila melihat seseorang berjaya mencapai satu kejayaan, apa jenis respon Anda? Adakah Anda turut hepi sama atau dengki meluat-luat? Respon pada kejayaan ada berbagai-bagai, tapi yang paling utama, ia jatuh pada 2 kategori. Ketegori respon yang pertama adalah respon positif, yang kedua adalah respon negatif.
Respon positif adalah emosi gembira tatkala Anda melihat kejayaan orang lain atau merasa terharu bila menyaksikan mereka meraikan kejayaan di depan mata Anda. Mereka yang mencapai kejayaan itu orang dekat dengan Anda, kawan Anda, orang kampung Anda atau idola kesukaan Anda. Siapa yang tak bangga tengok diorang berjaya, ye dak?
Respon negatif ni adalah emosi kecewa atau perasaan tak gembira tatkala melihat kejayaan orang lain. Mereka yang berjaya tu merupakan orang-orang yang berkrisis dengan Anda, berselisih faham, bergaduh, berperang dingin atau pernah bertikam lidah dengan Anda. Respon Anda lebih kepada yang negatif. Anda akan sakit hati nengok kejayaan diorang.
Namun, respon negatif pada kejayaan ada jugak baiknya. Ia mendorong Anda untuk berusaha dengan lebih rajin lagi, supaya lebih berjaya dari mereka. Persaingan dalam diam membuat hati kita panas, lantas menjadikan usaha kita pantas supaya kita lebih cepat berjaya.
Namun, cara itu kurang memberi kesan sebab Anda menjadikan perasaan sakit hati sebagai booster motivasi. Keadaan itu tidak sepatutnya berlaku.. Sila-silap nanti usaha Anda kurang berhasil. Makin sakit hati jadinya.
Cara yang patut, jadikan emosi gembira sebagai booster motivasi Anda. Itu yang sebaiknya, memberi impak maksima.Performance Anda akan memecut laju dan laju
Yalah, tiap kali teringat kejayaan dia, mesti kita nak kejayaan yang sama jadi pada kita juga. Tak gitu?
Lama-kelamaan bila asyik teringat kejayaan, memikirkan kejayaan, mengimajinasikan kejayaan, maka akhirnyakejayaan akan jadi milik kita juga. Jangan tak tahu, rakan-rakan pembaca di Tips Motivasi ini akan sentiasa mendoakan kejayaan Anda, walau dari mana jua Anda berada
POWER YOURSELF!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan